Men vi glømmer ikke John Entwistle….
Han snakka med så mørk stemme at det var vrient å forstå
ham. Han bodde i et lite slott og ingen veit helt hvor mange basser han
hadde. Han bytta strenger hver dag. Han
gjorde mange valg jeg aldri ville ha
gjort, men han prega livet mitt. Kraftig.
Han og resten av The Who skulle på kjempeturne sommeren
2002. John satt i sofaen i hotellresepsjonen og så ikke bra ut. Men han ville ikke innse at han var sjuk. De
andre så på ham og sa: «John, du er blitt helt grå på farge, hva er det med
deg?!?» Men de fikk ikke noe svar….
Han gikk på hotellrommet for å legge seg litt nedpå. Han
reiste seg aldri opp igjen.
Og jeg lurer på:
Er folk klar over hva slags stor musiker John Entwistle var?
Sjøl la jeg merke til ham som 13-åring. En kompis ga meg ei
singleplate som han sjøl ikke så noe poeng ved: «Heaven and hell» med The Who.
Jeg la den på spiller’n og ble sittende uten å røre meg eller omtrent puste. En
åpningsakkord smalt imot meg, en til og en til. Så kom bass og trommer. Ikke
pent «en-to-tre-fir» som i vanlig musikk, nei. Trommene låt som ei dundrende
oksekjerre ute av kontroll med kurs rett mot meg, en krystallklar bass gjorde
avsindige krumspring HELT i takt med trommegalskapen, jeg ble svett av å høre på
og kjente meg litt rista i toppetasjen etterpå. Det var ikke mye watt og guffe
i den gamle platespiller’n min, men det brydde ikke denne musikken seg noe om.
Den lille batteridrevne Phillips’en virka plutselig blodtrimma!
HVA er det som foregår!?!? HVA er det med den bassen? Den
traff meg i mellomgulvet og i hele sjela! Hoppa, spratt og dansa rundt melodien
og gitarsoloen. Noen ganger over, andre ganger under, noen ganger snurra den
rundt melodilinja om att og om att. Men lyden var klar. Den starta i kjelleren
og endte på loftet. Den puncha og pumpa musikken fram. Og den var så avsindig
tøff.
Er jeg rett & slett i ferd med å finne ut noe om meg
sjøl her? tenkte jeg. Fikk bare så avsindig lyst til å prøve og spille slik.
Hvorfor?
Ikke godt å si. Da 70-åra feide over oss, skulle alle spille
gitar. Ungdomsfest betydde: Sitte på gulvet i ring med blafrende kubbelys og
spille på billige japanske nylonstreng-gitarer og synge ivei. Helt til
«demninga» på et av kubbelysa brast og stearinen fossa utover bordet, da måtte
en legge fra seg gitaren fort og gripe inn. Kubbelysa døde ut med 70-åra og det
skal vi i brannsikkerhetas navn være glad for…
Men stemninga var magisk. Jeg visste ikke om noe bedre, den
«renske størkna stearin-jobben» var en LITEN pris å betale for kosen.
Jeg ville også spille. Søstera mi også. Hun kjøpte seg en
kassegitar for konfirmasjonspenga. Å sitte og bla i ei bok med grep, legge
fingra etter anvisningene, slå an og så høre akkorden var et eventyr. For ikke
å snakke om å bla opp i «Flere viser» av Lillebjørn Nilsen, spille akkordene
over teksten og så stemte det?!?! Trøste & bære!! Det var gøy!
Eh rettelse: Det kunne vært gøy. En skulle tru at foreldre
syntes detta var en god måte å bruke tid på. Klønete øving på nylonstrenger er
en familievennlig lyd, som stort sett holder seg inne på rommet. Tyter ikke ut
av dørsprekka og ødelegger middagskvila for foreldre og naboer slik trompet,
fiolin og liknende saker fort vil gjøre. Ikke noe krevende
foreldredugnadsarbeid for korps og juniororkester heller.
Gleden over å kunne flere og flere grep steig i meg. Derfor
skjønte jeg ikke noe da mora mi plutselig var så skuffa over meg. Eh javel,
hvorfor det?!? «Du spiller jo ikke fingerspill og melodier! Jeg trodde dette
skulle trene opp fingrene dine og lære deg å skrive pent! Du «komper» jo bare!!!
SKRIVE pent?!?!? Var det DET dama trudde det skulle handle
om? SKJØNNSKRIFT MY ASS!!
Slik virka gitaren plutselig altfor snill. Altfor pen.
Elektrisk musikk virka tøffere og med hardtslående.
Det var ei slags frisone der foreldra ikke kom inn. Detta
har mange tenåringsgutter tenkt både før og etter meg. Jeg og millioner av
andre unggutter over hele kloden satt og hørte på denne spennende rockemusikken
og tenkte: «Jeg kan sikkert gjøre det der!» Med mindre de hørte på Frank Zappa,
da tenkte de IKKE det…
Fortsatt er det slik at de fleste som har blitt hekta på
denne greia vil velge gitaren. Noe med at elgitarer generelt er estetisk tøffe.
Og all lyden og ikke minst vrenget som snerrer, brøler og knurrer. Eller
soloene som hyler og kviner ut, det gir en slags følelse av å ta hele
oppmerksomheta, fylle rommet, skyte ut som fra et maskingevær. Ikke dødelige
kuler, men kule udødelige riff til glede for dem som hører på! Som gjør alle
sprell levende i stedet for å ta liv. Men som liksom presser bakover og vekk de
gamle som vil bestemme over deg. De orker ikke lydtrøkket og forsvinner med
fingra i øra. Så har tenåringen markert integritet.
Men det krever sjøltillit. Den hadde ikke jeg. Jeg fikk høre
at jeg var så klønete i kroppen og fingra. Jeg trudde ikke jeg kunne spille
soloer og bli gitarstjerne. Det ble et problem.
Første ordentlige rockekonserten jeg var på ble en litt
smerteblanda opplevelse. Gamlegruppa til Åge Aleksandersen, Prudence, stod på
scena. Smerten bestod i at jeg oppdaga følgende: ALT disse gutta spiller, som
gjør at detta er flott å høre på, er TING JEG IKKE KAN!!!! Eller ikke hadde
tenkt over at en burde gjøre!
Når jeg fikk prøve en elgitar var det som om forsterkeren
øyeblikkelig avslørte meg…
Men bassen ga en mulighet: Pumpe grunntonen i bakgrunnen
helt til en hadde noe å komme med. Lage en mørk og tøff bånn i musikken.
Kanskje ikke alle hørte om en spilte litt feil innimellom?
Jo bassen passa for meg. Bassen kunne bli skjoldet mitt mot «oppdragelsen»
som jeg ikke ville ha.
Særlig når det fantes typer som John Entwistle som kunne
gjøre noe kult ut av den.
Det er mulig at noen la merke til den eneste av gutta i the
Who som ikke gjorde vanvittige krumspring, som ikke smashet gitarer og trommer,
som ikke kasta lasso med mikrofonene.
Han bare stod der. Så stille stod han at da Prima Vera for
mange år sia skulle gjøre en parodi på the Who, lot de ei utstillingsdokke
spille rollen som Entwistle……….
Han brukte energien sin bare på godt bass-spill. Allerede på
gamle opptak fra midten av 60-åra ser en at denne karen har skjønt noe som
andre bassister ikke hadde skjønt.
John Entwistle ble forbildet mitt. Men han hadde ikke sjøl
forbilder, det var ganske spesielt. Han måtte finne ut av ting sjøl.
Bassen han ble så berømt for å spille på, var et nytt
instrument da han starta karriera si. Fender hadde begynt å lage
Precision-bassene på 50-tallet. Noen få jazzmusikere tok den i bruk. Det samme
gjorde mange soul og r’n’b-musikere. Og mengder av country-bassister. Det var
en revolusjon. Tenk dere å måtte dra på den store kontrabassen som attpåtil
måtte kjempe for å bli hørt. Den danske
tegneren Storm P lar en av figurene sine si: «Det vanskeligste med bas er
egentlig transporten»
Nå ble det slutt på den tida. Fenderbassen var stemt som
kontrabassen, men var liten, lettspilt og hørbar.
Da de spilte inn ”I can’t explain” i 1965 ville han vise hva
han hadde lært. Fingerarbeidet gjorde ham i stand til å lage artige melodiløp,
og andre fikse saker, som sammen med Keith Moon’s tromming ga rytmen et liv og
et driv som var sjelden å høre.
Chris White, the Who’s manager ropte til ham: ”Du spiller
såbra, bare så synd at det er nesten ikke hørbart, legg på mer diskant på en
eller annen måte”
John tok seg visstnok en tenkepause. Gikk til nærmeste
musikksjappe. Prøvde en Danelectro med strenger som han likte lyden av. Klar og
fin. Kjøpte den.
Gikk tilbake til studio, spilte så hardt at strenga røk.
Tilbake til sjappa og kjøpe nye strenger, men det var verre: «Sorry mr.
Entwistle, those strings are not sold separately, they are only available with
these basses» Han halte lommeboka fram, kjøpte en bass til, og løp tilbake til
studio. Det ble flere turer for å kjøpe disse bassene. Det ble dyrt, noe måtte
gjøres.
Fortsettelsen er rockehistorie. Jeg veit ikke helt hvordan
han fikk ideen, men jeg har en teori:
Han begynte som 6-åring å spille piano, trompet og waldhorn.
Denne bakgrunnen fikk ham nok til å tenke melodi når han spilte og ikke bare
stå og ”pumpe” grunntonen i akkorden, slik altfor mange bassister gjør den dag
i dag.
For å få mer diskant og klang og samtidig beholde den dype
bassen, kanskje han fikk ideen av en titt ned i pianoet? Kanskje han så
hvordan de dype pianostrengene er bygd
opp?
Piano og bass-strenger har jo noe felles: De har en
ståltråd-kjerne, med tynnere vikling rundt, denne er oftere av flere metaller,
bl.a. nikkel.
Nå ble slike strenger satt i produksjon, blant anna fordi
John Entwistle allerede da hadde nok autoritet til å påvirke en av
strengeprodusentene.
Han var den første som plugga bassen inn i en stor
Marshall-stack, og satte den bakerst på scena. Dette ga dybde og tyngde som
ingen hadde hørt før.
Og han utviklet anlegget videre. I et intervju jeg leste med
ham hadde han tegnet opp anlegget sitt, men jeg forstod ikke så mye. Mange
forsterkere og kabinetter, loop’er hist og kompressorer og prosessorer pist, scenemannskapet kalte anlegget hans
bare for ”Little Manhattan”
Entwistle ble en prøvelse for mange produsenter og
studioteknikere, det var nemlig omtrent umulig å fange opp denne lyden på
plate. Men han så på seg sjøl som en live-musiker.
Det var noe med alle de fine løpene han gjør på
gripebrettet.
Han stod så stille og holdt bassen så spesielt:
Han hadde den
hengende høyere oppe enn mange andre på denne tia, han la albuen ned mot kanten
av kroppen, da presset han kroppen ned og halsen opp slik at han fikk hvile for
høyre armen, samtidig som han ikke trengte å bruke venstrehånda til å holde
vekta av halsen.
Så alle instrumentene hans hadde utforming som gjorde det mulig
å legge albuen ned på dem for å få dem i balanse.
Men rocken er ikke bare sunn…. Mange «koser seg» med stoff
som ingen burde ta. Gutta i the Who var ikke noe unntak. Trommisen i The Who
levde hver dag som om det var den siste og plutselig en dag fikk han rett.
Ingen andre trommiser kunne spille makan til «Oksekjerredundringa»
som det altså var system i om det låt aldri så vilt. Mange prøvde å spille med
dem. Men John Entwistle kunne barnelærdommen for bassister og retta seg etter
den: Du spiller med trommene, SÆRLIG basstromma. Om den spiller pent «En-to-tre-fir»
må bassisten også gjøre det. Ellers blir det ikke noe å høre på….. Mye av villskapen
til John Entwistle forsvant etter dette, men han fortsatte karriera si.
Veien min til å bli en bassist var kronglete. Prøvde og
feila. Har jobba meg framover. Har fortsatt det meste å lære. Blir fortsatt smertelig
ydmyk når jeg hører hva flinke bassister greier å finne på.
Det er ikke bare greit at utgangspunktet mitt var å finne
min egen plass, trygg mot manipulering. Og kompensere for en dårlig sjøltillit.
Men det var greit å ha en helt og et forbilde.
John Entwistle var det når det gjaldt musikk i hvert fall.
Og han ga mye penger til et fond for vanskeligstilte barn. Jeg var et slikt da
jeg var barn. Så jeg glømmer ham aldri. Sjølom det er 10 år sida han døde…..
Fred over minnet ditt!!!
Flott innlegg, får frem både kompleksiteten i spillestill og bidraget hans ikke bare i The Who, men til musikken generelt. OG det er vel liten tvil om at han burde vært langt mer anerkjent enn han er. Sånn det er pr i dag er det jo bare "oss med litt over gjenomsnittlig interesse" som kjenenr igjen navnet:-(
SvarSlettDu nevner Keith Moon også- lurer på om ikke John og Pete "måtte" sprenge grenser med forsterkerne sine nettopp for å overdøve gode Keith når han dro i gang dundringa på trommene:-) Historiene om Keith Moon er vel noe av det mest fornøyelige i rockehistorien (i all sin absurde tragedie).
Takk for respons!!
SlettJa det ER noe med den "over-gjennomsnitts-interessa"
Div biografier om the Who nevner ihvertfall et "våpenkappløp" mellom Pete Townshend og John Entwistle om å høres best. De kjøpte ei lita stund annet hvert Marshall 412 kabinett som ble laga. ja "so seier soga", jeg har jo ikke sjekka om det stemmer......
Innlegget gjorde meg skikkelig nysgjerrig. En som nevner et av mine ungdoms idoler.....The Who og J. Entwistle. Artig.
SvarSlettTakk for at du leste og kommenterte:-)
SvarSlettDid you know there is a 12 word phrase you can communicate to your crush... that will trigger intense feelings of love and instinctual attraction for you deep within his heart?
SvarSlettThat's because deep inside these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's instinct to love, cherish and protect you with all his heart...
12 Words Will Trigger A Man's Love Impulse
This instinct is so hardwired into a man's brain that it will drive him to try harder than ever before to make your relationship the best part of both of your lives.
In fact, triggering this all-powerful instinct is so binding to having the best possible relationship with your man that as soon as you send your man one of the "Secret Signals"...
...You will immediately find him open his mind and soul for you in such a way he never experienced before and he'll perceive you as the one and only woman in the world who has ever truly understood him.