torsdag 10. mars 2011

neste band......

Neste band:
Jeg var bltt 17... Jeg sang i Salt, Lillehammer tensing.  Javel, tensing, spør du kanskje, hva er det?
I dag er menighetsfolk glade når et tensingkor finnes i menigheta deres. I 1972, da det hele starta opp, ble det oppfatta som et jordskjelv da et tensingkor plutselig skulle synge på en gudstjeneste...
Jeg ble med i dette koret noen få år seinere. Det var der vennene mine gikk. Hver onsdag på gamle ”Søndagshjemmet”
Et svært hus i sveitserstil med avskalla maling og dører som ikke satt ordentlig fast i karmen sin. Som lukta gammalt inni.
Det var orkesteret som var drømmen da.  Jeg hadde sett flere begynne der. Uten å kunne noe større. Så ble de flinke.  Det var en god skole. Den ville jeg gå på!
Men når ble det plass til meg? Orkesterfolka var så flinke. Men plutselig  en dag var det ingen på bass?!?!?
Dirigenten på den tida var ikke blandt dem som hadde starta koret. "Svenn" var fra en av nabobyene, og var utdanna i musikk. Smilende og trivelig.  Nå stod han, onsdag etter onsdag og dirigerte koret med bassen hengende på seg. Han elska det instrumentet, men lydene som kom ut av forsterkeren når han spilte, kom i klaser som snubla på veien ut.  Der ute levde toneklasene sine egne merkelige kortvarige liv på sida av resten av musikken. Før de døde hen uten særlig håp om å bli huska for ettertida....
Koret fikk nok. ”Skaff noen til å spille på den greia der, pliiis!!” Jeg smilte og sa: ”Jeg er her jeg!! ”
Så fikk jeg lov!! Under over undere!!!  Første låta vi skulle øve inn het ”Waymaker” Enkelt og tøft riff på bassen. Jeg skulle innlede. Kompisen min Ole, som også var i orkesteret, hang seg på med gitaren sin. Så kom trivelige Randi på pianoet og Geir på trommene, han var blitt virkelig god med tida, stødig fin rytme. WOW!!!!! Det var som om noen helte hjernen min full av sprudlende skummende champagne. Som rant nedover i ryggmargen , fant veien til magesekken og derretter ned i hvert sitt bein.  Som om noe anna tok over. Jeg kjente ikke at jeg spilte lenger. Bare hørte den herlige lyden, trøste og bære, var det SÅ gøy å spille i band når de andre kunne det de skulle gjøre?
Jeg kjente ikke at beina berørte bakken resten av kvelden. Og den natta lå jeg oppgira og våken i senga til det grydde av dag....
Våren gikk. Noen låter var krevende. Catcha dem ikke helt med en gang..
En lørdag stod plutselig Svenn og ringte på hos meg. Ville inn og snakke med meg. Han starta med en lang innledning full av ”eh” og ”asså” Innimellom kremta han.
Saka var: Det hadde kommet en stjernebassist til byen. Den beste i distriktet, fikk jeg høre. Nå ville Svenn ha ham inn i orkesteret, for denne fyren var gammal tensinger.
Magan kjentes plutselig som om jeg skulle ha spist for gammal mat i svære mengder.
Men ok, jeg kunne bli rytmegitarist, jaja så ble jeg det, da.....
”Svenn drømte om å gjøre dette koret til Norges beste tensingkor” sa en som kjente ham til meg for noen år sida.... Hmm... Jeg for min del hadde de siste åra hørt opptil flere tensingkor som låt mye proffere enn vårt. Sky Sing fra Stavanger, f.eks. De låt som profesjonelle plateartister på scena.. Eller Praising på Hamar eller Response på Gjøvik. Skikkelige kor det også.. Jo jo, lykke til!!
På neste øving var denne proffen på plass. En mann i 20 åra som så meg rett i øynene. ”Hei, jeg heter Claus!” Jeg hadde da et navn jeg også.  Han smilte varmt og omsorgsfullt. Snakka til meg med en av de snilleste stemmene jeg hadde hørt.
Det datt ut av meg en fleip: ”Så det er du som har tatt fra meg drømmen min om å bli bassist?”
Ooops.... hva har jeg gjort?!?!? Øynene hans ble triste, NEI!!! Kunne jeg ikke passa kjeften?!?!?!
"Eh unnskyld, jeg viste ikke at jeg tok plassen fra noen, ble bare bedt om å komme, jeg!?!?" Så ble han litt mer bestemt: "Jeg har behov også, livet mitt er litt slik for tida"  Oisann, tenkte jeg, han kan ha gode grunner for å være her..
Nåja, det ble mange øvinger nå. Med basspill som fikk orkesteret til å låte bra. For første gang på lenge...  Jeg lærte noe om samspill, trur jeg.  Men jeg kjente spenninga hang i lufta, ikke godt...
Det gikk mange år.... Jeg slapp familiehemmeligheta mi ut i lyset: Jeg er alkoholikerbarn!
I mellomtida hadde Claus sluppet ut sin: ”Egentlig er jeg kvinne og heter Aase!” Hun har stått fram i offentligheta og blitt intervjuet av ”Viggo på lørdag”
Så møttes Aase og jeg etter mange år og hadde en god prat. Spenninga løsna og slapp taket.
Aase er et av de største menneskene jeg kjenner.
Men når jeg møter henne nå for tida,  kommer jeg alltid på den kludrete måten vi ble kjent på. Forkludra av noens drøm om å dirigere Norges beste tensingkor....




4 kommentarer:

  1. Artig å høre om Salt. Jeg ble med fordi en jeg var stup håpløst avstandsforelsket i spilte sax. Så kunne jeg se på ham, liksom. Og mange litt frika, men ikke helt neddopa var der. Røyk og alkohol i pyntelige omgivelser på korseminarer:) Fint å være en del av et kor. Fint å synge "Bridge over troubled water" i kino'n. Fikk overhodet ikke med meg dine bassambisjoner, ei heller hvem som ledet og ville hva. Følte meg alltid litt utafor de som satte "standarden" og ville ikke våget å heve røsten om noe som hadde noe med besetning å gjøre. Så kult at du var var der. Jeg var de tause unge:) Slik er det også å være med i tensing-kor

    SvarSlett
  2. Hei Anne!! Så koselig, da!!! Godt det fantes muligheter for å leve ut avstandsforelskelsen da!! Godt at jeg har greid å skrive så generelt at folk som var der ikke umiddelbart tenker:
    "Det var HAN!"
    Salt var et godt sted å være. Sammen med Lillehammer Amatørteater redda de vettet mitt gjennom en oppvekst som jeg ikke unner noen...

    SvarSlett
  3. Ten-Sing-"bevegelsen" tror jeg er noe av det beste som har skjedd "kristen-Norge" de siste 50 åra! Den viste at JESUS var noe langt mer enn trøtte, gamle ritualer og gamle presters moralisme! Den redda trua til mange kristne ungdommer - og introduserte den for enda fler! Musikkgleden bant oss sammen, helt uavhengig av både tro og eventuell menighetstilhørighet, og motstanden fra konservative prester og organister virka jo bare enda mer samlende på OSS! ;-) Husker vi blei nekta å bruke TROMMESETTET under en konsert i Tønsberg Domkirke ;-) OG jeg husker at ingen brød seg om vi tok et par halviltere på "Pizzanini 99" (var det ikke det den het...?) rett før øvelsen... Har savna Ten-Sing Tønsberg mye etter at jeg flytta sommeren -74 ;-(

    SvarSlett
  4. Takk for fin kommentar! Ja dette betydde mye for meg også:-)
    Det låter banalt, men dette meiner jeg: Hvor hadde jeg vært uten Jesus?
    Men jeg synes det var VIKTIG at også folk som ikke hadde tatt noe standpunkt kunne kjenne seg hjemme der. Det var lov å være på leit. Takk & pris:-)

    SvarSlett